Φοίβος Πιομπίνος

06/3/2019 | Category: Φοίβος Πιομπίνος

Η αθωότητα του σώματος

 

      ΄Ολες οι θρησκείες ανά τους αιώνες περιφρόνησαν, καυτηρίασαν και στη χειρότερη περίπτωση αναθεμάτισαν το σώμα ως εν δυνάμει όργανο ακολασίας, φιληδονίας, διαστροφής. Οι ιερείς μάλιστα επικεντρώνουν  στο σώμα το ενδιαφέρον τους για πληθώρα ανομημάτων και αμαρτημάτων. ‘Ομως το σώμα είναι εντελώς αθώο των ηθικών παρεκκλήσεών μας. Το σώμα μας είναι το γαϊδουράκι που μάς μεταφέρει υπάκουα όπου το προστάξουμε. Το πρόβλημα είναι η ψυχή μας και ο νους μας. Η ύλη είναι εντελώς παθητική και αγνή. ΄Οταν ο απόστολος Παύλος στιγματίζει τη σάρκα, με αυτό τον όρο στυλιτεύει το υλιστικό φρόνημα. Αν αναγνώσει κανείς τον Παύλο με αυτό το πνεύμα , οι προτροπές του παίρνουν άλλο νόημα.  Άλλωστε το σώμα δεν έχει επιθυμίες, παρά μονάχα ανάγκες. Οι ανάγκες ικανοποιούνται αρκετά εύκολα, και η ικανοποίησή τους δεν γεννάει άλλες ανάγκες. Οι επιθυμίες απεναντίας γεννούν, ως  Λερναία ΄Υδρα, συνεχώς άλλες επιθυμίες, ώστε να ισχύει η ρήση «περί του ατελευτήτου των ανθρωπίνων επιθυμιών». Οι επιθυμίες δεν ενδιαφέρουν ποσώς το σώμα. Η επιθυμία σου να γίνεις διάσημος, πλούσιος,  ελκυστικός, γλωσσομαθής, σκοινοβάτης  ή ταχυδακτυλουργός  δεν ενδιαφέρει διόλου το σώμα σου. Το σώμα σου δεν χρειάζεται να είναι διάσημο. Αντιθέτως δεν ξέρεις πόσο μπορεί να υποφέρει το σώμα σου άμα γίνεις διάσημος ή πόσο μπορεί να ταλαιπωρηθεί το σώμα σου γιά να μάθεις να σκοιναβατείς. Το σώμα χρειάζεται απλά πράγματα, όπως την τροφή, το νερό, ένα καταφύγιο ενάντια στη μεγάλη ζέστη και το δριμύ κρύο. ΟΙ ανάγκες του σώματος είναι απλές, εύκολα συνήθως ικανοποιήσιμες και πεπερασμένες. Οι ανάγκες είναι απαραίτητες, όχι όμως οι επιθυμίες. Η τροφή είναι απαραίτητη για να ζήσει το σώμα, δεν του είναι όμως απαραίτητη η δοξα, η διασημότητα ή οι διάφορες επιβραβεύσεις. Η ύλη είναι ωραία, το μυαλό είναι άσχημο. Οι αρχαίοι μας πρόγονοι λάτρευαν -δικαίως-  το σώμα, το θεωρούσαν ιερό, ώστε τους ήταν εντελώς αδιανόητο να το κακομεταχειριστούν, να το βασανίσουν, να το ακρωτηριάσουν. Οι ανάγκες σας είναι λοιπόν δικές σας, αφού προέρχονται από το σώμα σας, ενώ οι επιθυμίες σας είναι έξωθεν προερχόμενες, δημιουργούνται από τους άλλους, από τον περίγυρό σας, από τη μόδα, από τον στείρο μιμητισμό.

 

Φοίβος Ι. Πιομπίνος    piombinos.com