Πολιτισμός

13/10/2020 | Category: Πολιτισμός

Βιβλίο | Άγγελος Αλετράς, «Χώροι του ανοίκειου. Η ποιητική του Αντρέι Ταρκόφσκι»

Λίγα λόγια για το βιβλίο:


Ο κινηματογράφος του Αντρέι Ταρκόφσκι έχει τη μοναδική ιδιότητα να συμπλέκει το οικείο με το ξένο, δημιουργώντας έτσι ενδιάμεσους χώρους ανάμεσα στο πραγματικό και το φαντασιακό.

Στον πυρήνα της ποιητικής του σκηνοθέτη βρίσκεται η έννοια του ανοίκειου, που εκφράζεται στον χώρο μέσω της χρήσης συγκεκριμένων κινηματογραφικών χειρισμών. Προβαίνοντας σε μια υφολογική ανάλυση των ταινιών του στο βιβλίο αναδεικνύεται πώς ο κινηματογράφος του Ταρκόφσκι κατασκευάζει ποιότητες χώρων που διανοίγουν νέες προοπτικές στον κινηματογραφικό ρεαλισμό και προτείνουν καινούργιους τρόπους αναπαράστασης της πραγματικότητας.

Το κοινό που θέλει να γνωρίσει καλύτερα τις ταινίες του Ταρκόφσκι θα βρει εδώ μια ακόμα είσοδο στο πολυεπίπεδο και πάντοτε ανοιχτό σε ερμηνείες έργο του. Ίσως σήμερα, σε πείσμα της γενικευμένης απώλειας νοήματος που βιώνουμε, ο Ταρκόφσκι είναι περισσότερο επίκαιρος από ποτέ.

Κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Νήσος.

Λίγα λόγια για τον συγγραφέα:

Ο Άγγελος Αλετράς είναι σκη­νο­θέ­της και θεωρητικός του κινη­μα­τογράφου. Απόφοιτησε από τη Σχολή Εφαρμοσμένων Μαθη­μα­τικών και Φυσικών Επι­στημών του ΕΜΠ και στη συνέ­χεια σπού­δα­σε κινηματο­γρά­­φο στο τμήμα Film and Media Pro­duction του Sheffield Hallam University.

Εκπό­­­­­­­νησε τη διδα­κτορική του δια­τριβή στη Σχολή Αρχιτε­κτό­νων Μηχανικών του ΕΜΠ με θέμα τη χωρική έκφρα­ση του ανοί­κειου στον κινημα­τογράφο του Αντρέι Τα­ρκό­φ­σκι.

Έχει σκη­νο­­­θετήσει ταινίες μικρού μήκους, ντοκιμαντέρ, μουσικά βί­ντεο και διαφη­μιστικά. Διδάσκει κινηματο­­γραφικές σπου­δές στο ΙΕΚ ΑΚΜΗ, στο Μη­τροπολιτικό Κολλέγιο και στο με­ταπτυχιακό πρόγραμμα «Πο­λι­τ­ι­­­­σμικές και Κινη­­ματο­γρα­φικές Σπουδές» του Εθνικού και Καπο­δι­στριακού Πα­νε­­πιστημίου Αθη­ν­ών.

Τα κύρια ερε­υνητικά του εν­διαφέροντα περιστρέφονται γύρω από την κινηματογραφική αισθητική και τις θεωρητικές προσεγ­γίσεις του χώρου με έμφα­ση στην ανάλυση των μορ­φών αναπαράστασης και νοη­μα­τοδότησής του.