- 210 97 100 98
- [email protected]
- 698 98 60 147
NGradio So good... like you
Δισκοπωλείον η Χάρις: ανοιχτό 11με1
Δεν γράφω τίποτα πρωτότυπο, τίποτα που δεν είναι γνωστό και κοινώς αποδεκτό. Από την εμπειρία μου όμως, έχω διαπιστώσει ότι τίποτα δεν είναι δεδομένο. Και θέλω να καταγράψω σε αυτή τη λίστα παραδοσιακά spirituals/gospel (negro spirituals) τραγούδια που διασκεύασαν ιερά τέρατα της ροκ μουσικής σκηνής και όχι μόνο. Ο λόγος είναι πως αυτά τα τραγούδια είναι η πηγή, η καρδιά της μουσικής που τόσο αγαπήσαμε από τους λευκούς κυρίως, της ροκ.
Δεν είναι μόνο αυτά καθεαυτά τα παραδοσιακά νέγρικα σπιρίτσιουαλ τραγούδια. Είναι και ένα σωρό τραγούδια που επηρεάστηκαν από τη δομή, τον στίχο και την χορωδιακή παράδοση των gospel, τα οποία, μέχρι σήμερα, εν έτει 2018, συνθέτονται από μουσικούς της χιπ-χοπ, της κάντρυ, της ροκ, της ποπ κ.λπ. Αυτά θα τα συμπεριλάβω σε άλλη λίστα που πρόκειται να ακολουθήσει.
Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή…
Ήδη από τα πρώτα χρόνια δουλείας των μαύρων στην Αμερική (17ος αιώνας), οι δούλοι τραγουδούσαν κατά τη διάρκεια της εργασίας τους στις φυτείες, γεγονός που πολλοί ιδιοκτήτες ενθάρρυναν για να αποφεύγονται οι εξεγέρσεις. Τα τραγούδια αυτά ονομάζονται work songs. Η εκτόνωση αυτή μέσα από το τραγούδι, περιελάμβανε και τη χρήση τυμπάνων.
Τα σπιρίτσιουαλ προέκυψαν από την ενθάρρυνση των αφεντικών να τραγουδούν οι σκλάβοι τους ευρωπαϊκούς θρησκευτικούς ύμνους (hymns) . Όπως ήταν φυσικό, οι μαύροι τραγουδούσαν τους ύμνους αυτούς χρησιμοποιώντας τις αφρικανικές τους κλίμακες, με αποτέλεσμα το τραγούδι τους να διαφοροποιείται κατά πολύ από τον τρόπο των Ευρωπαίων. Η αφρικανική αντίληψη ως προς τον τρόπο απόδοσης της ευρωπαϊκής θρησκευτικής μουσικής έγινε γνωστή σαν σπιρίτσιουαλ ( spiritual singing = τραγούδια του πνεύματος ) και αργότερα μετονομάστηκε σε γκόσπελ ( gospel ) .
Η λέξη gospel αποτελεί ακριβή μετάφραση της ελληνικής λέξης “ευαγγέλιο”. Το περιεχόμενο των Gospel περιλαμβάνει κείμενα που αναφέρονται στη ζωή και τον λόγο του Ιησού. Φαίνεται πως η προσχώρηση των μαύρων στον χριστιανισμό, έδινε τη μοναδική διέξοδο στο να εκφράζουν τα καταπιεσμένα τους συναισθήματα και να εκδηλώνονται με το σώμα και τη φωνή τους. Παράλληλα, ταυτίζονταν με τους Ισραηλίτες και τα δεινά που υπέστησαν μέχρι να φτάσουν στη Γη της Επαγγελίας.
Το χαρακτηριστικό των τραγουδιών αυτών είναι η προφορική απόδοση στίχων και η επανάληψή τους από τους υπόλοιπους, δίνοντας έτσι τη δυνατότητα συμμετοχής στο τραγούδι και σε αυτούς που δεν ξέρουν να διαβάζουν.
Αυτός ο τρόπος απόδοσης έχει τις ρίζες του στην αφρικανική μουσική παράδοση και οδηγούσε το πλήθος σε κατάσταση ομαδικής έκστασης. Τα παλαμάκια και το χτύπημα των ποδιών στο πάτωμα ήταν η φυσική ρυθμική συνοδεία στο τραγούδι.
Εδώ πρέπει να αναφερθεί το χαρακτηριστικό εκείνο που έκανε την μουσική (τραγούδι ) των μαύρων να διαφέρει από αυτή των Ευρωπαίων. Η αφρικανική παραδοσιακή μουσική, όπως και όλες οι παραδοσιακές μουσικές όλου του κόσμου, περιείχε στις κλίμακές της διαστήματα πολύ μικρότερα από αυτά της συγκερασμένης ευρωπαϊκής μουσικής κλίμακας. Δηλαδή εντός του μικρότερου δυνατού διαστήματος μεταξύ δύο νοτών -το ημιτόνιο της ευρωπαϊκής μουσικής- στην αφρικανική μουσική υπάρχουν περισσότερες νότες, τα τεταρτιμόρια. Αυτό το “γλίστριμα” από και προς την κάθε νότα δεν είχε καμία σχέση με την τεχνική του ευρωπαίου τραγουδιστή. Όπως ήταν φυσικό, δόθηκε κάποιο όνομα στις νότες εκείνες που αλλοίωναν με τον δικό τους τρόπο οι αμερικανοί νέγροι: έγιναν γνωστές ως μπλου νότες ( blue notes). H εισχώρηση αυτή του αφρικανικού συστήματος τονισμού στο τραγούδι πέρασε και στα μουσικά ευρωπαϊκά όργανα , όταν οι μαύροι ξεκίνησαν να παίζουν τα μουσικά αυτά όργανα.
Πολλές φορές, τα σπιρίτσιουαλ χρησιμοποιούνταν ως κωδικοποιημένες πληροφορίες με οδηγίες για το πότε, το πού και το πώς θα δραπετεύσουν οι μαύροι. Μέσα σε αυτά υπήρχαν και προειδοποιήσεις για τους κινδύνους και τα εμπόδια της διαδρομής. Τα σπιρίτσιουαλ αυτά δημιουργήθηκαν κατά τον 19ο αιώνα, καθώς οι μαύροι μετακινούνταν μυστικά κατά μήκος των διαφόρων διαδρομών του υπόγειου σιδηρόδρομου. Γι’ αυτό και ονομάστηκαν Songs of the Underground Railroad ( τραγούδια του υπόγειου σιδηρόδρομου ).
Με το πέρασμα του χρόνου και αφού οι μαύροι δούλοι διασκεύαζαν τα ευρωπαϊκά λαϊκά τραγούδια, γεννήθηκαν τα γνωστά μας μπλουζ ( τέλη 19ου αιώνα), τα οποία έμελλαν να επηρεάσουν και να διαμορφώσουν τη μεταγενέστερη λαϊκή μουσική της Αμερικής. Τα μπλουζ είναι ένα μείγμα των gospel που προυπήρχαν όπως αναφέρθηκε, με τα χαρακτηριστικά της αφρικανικής παράδοσης, των work songs και των ευρωπαϊκών λαϊκών τραγουδιών. Έχει καταγραφεί από την ιστορία ότι τα μπλουζ είναι η βάση, η ρίζα της rock n roll μουσικής. Και καθώς η Αφρική, μέσα από τα φρικτά βασανιστήρια του λαού της, χάρισε σε ολόκληρο τον κόσμο την μουσική που τόσο αγαπήθηκε, αποτελεί την καρδιά της παγκόσμιας εξέλιξης της δημοφιλούς μουσικής.
Follow the Drinkin’ Gourd
Go Down Moses
Swing Low, Sweet Chariot
Steal Away (To Jesus)
Wade in the Water
Down in the River to Pray
Michael Row the Boat Ashore
Swing Low, Sweet Chariot (1862)
Johnny Cash, Willie Mae “Big Mama” Thornton, Etta James, UB40, Eric Clapton, Beyonce, Merle Haggard, Fisk Jubilee Singers, The Caravans, Dolly Parton, The Jordanaires, Sam Cooke, Joan Baez, Dizzy Gillespie, B.B. King, Judy Garland, Leontyne Price, Big Bill Broonzy, Loretta Lynn, Jerry Garcia & Bob Weir, Albert Ayler, Sonny Rollins, Fats Waller, Gideon
The Golden Gate Quartet, Louis Armstrong, Deep River Boys, Diamanda Galás, Joe Strummer & The Mescaleros, Big mama Thornton, Marian Anderson, Fisk Jubilee Singers, 1814, Rapbi Ben Yashar’al, The Rulers, Archie Shepp & Horace Parlan.
Ella Jenkins, Eva Cassidy, Ramsey Lewis, The Staple Singers, Blind Boys of Alabama, Harvey Mandel, Mavis Staples, The Salem Travelers, Little Sonny, Billy Preston, PJ Harvey, Fine Young Cannibals, Big Mama Thornton, The Golden Gate Quartet, Patty Griffin, The Make-Up.
Down in the River to Pray όπως και Down to the River to Pray,Down in the Valley to Pray, The Good Old Way,Come, Let Us All Go Down.
Arlo Guthrie, Alison Krauss, Doc Watson, The Gundersen Family, Little Axe, Swan Arcade, Soggy Bottom Boys, Christy Moore.
Michael, Row the Boat Ashore (1862)
Pete Seeger, Harry Belafonte, Johnny Rivers, Richard Jon Smith, The Beach Boys, Peter , Paul & Mary, The Jordanaires.
Steal Away (1862)
Reverend Pearly Brown, Mahalia Jackson & Nat King Cole, The Caravans feat. Albertina Walker, Sam Cooke, The Golden Gate Quartet.
Bury My Body
Take My Hand, Precious Lord
Skewball / Stewball
Ain’t No Grave
I’m on My Way
Trampin’
What Are They Doing in Heaven?
Mary Don’t You Weep
Sometimes’ Bessie Jones
God’s Gonna Cut You Down
He’ll Roll Your Burdens Away
Oh Happy Day
Down by the Riverside
I Shall Not Be Moved
Swing Low, Sweet Chariot
Sometimes I Feel Like a Motherless Child
Nobody Knows De Trouble I’ve Seen
When the Saints Go Marching In
Children, Go Where I Send Thee
Ezekiel Saw De Wheel
Walk in Jerusalem Just Like John
Deep River
Swing Low, Sweet Chariot
Go Down Moses
Steal Away
Touch The Hem Of His Garment
I’d Rather Have Jesus
‘There Is A Fountain Filled With Blood
What A Friend We Have’
Amazing Grace
Pass Me Not O Gentle Saviour
‘Give Me That Old Time Religion
Bury My Body (άγνωστη χρονολογία) και (Lord) I Don’t Care Where Dey (They, You) Bury My Body καθώς και My Soul Is Gonna Live with God.
Take My Hand, Precious Lord (1844)
Selah Jubilee Singers, Five Soul Stirrers, Sister Rosetta Tharpe, Five Blind Boys Of Alabama, Little Jimmy Dickens, Mahalia Jackson, Aretha Franklin, Elvis Presley, Jimmy Dean, Clara Ward, Roy Acuff, The Blue Ridge Quartet, Tennessee Ernie Ford, B.B. King, Chet Atkins, Jim Reeves, Little Richard, Nina Simone, Mocedades, Andrae Crouch, Andrae Lawrence Welk, Al Green, B.J. Thomas, Crystal Lewis, Chris Barber’s Jazz Band, Vickie Winans, Mavis Staples, Gladys Knight, Blind Connie Williams, Candi Staton.
Ain’t No Grave (1934)
Bozie Sturdivant, Sister Rosetta Tharpe, Harry Dean Stanton, Russ Taff, Johnny Cash, Crooked Still, Treva Blomquist, Renee Elise Goldsberry, Hidden Citizens, Davy Knowles, Norah Jones.
I’m on My Way (άγνωστη χρονολογία)
What Are They Doing in Heaven? και What Are They Doing in Heaven Today? (1901)
Mary Don’t You Weep (1915)
Sometimes
God’s Gonna Cut You Down και Run On καθώς και Run On for a Long Time.
He’ll Roll Your Burdens Away
Oh Happy Day (1969)
Down by the Riverside και Ain’t Gonna Study War No More καθώς και Gonna lay down my burden (1918).
Sometimes I Feel Like a Motherless Child (1899)
Nobody Knows De Trouble I’ve Seen (1867)
When the Saints Go Marching In (1900)
Children, Go Where I Send Thee
Touch The Hem Of His Garment
There Is A Fountain Filled With Blood
What A Friend We Have In Jesus (1855)
Amazing Grace (1779)
Pass Me Not O Gentle Saviour (1868)
Give Me That Old Time Religion (1873)
Συντάκτης: New Generation Radio
Μουσικές από την παγκόσμια σκηνή του παρελθόντος και του παρόντος... με τη Χαρούλα Νικολαΐδου
close
Δευτέρα - Παρασκευή
15:00 - 18:00
με την Φαία Στάινερ
18:00 - 20:00
20:00 - 22:00
22:00 - 23:00
Δευτέρα - Παρασκευή
23:00 - 23:59
COPYRIGHT 2020. NGRADIO
Σχολιάστε το άρθρο (0)