Στέλιος Νικολαΐδης

Συμβαίνει σε όλους μας! Η Ψηφιακή ανάγκη: Όταν η αναγνώριση γίνεται εξάρτηση!

today17 Μαρτίου, 2025

Background

Στην εποχή των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, το Facebook, το Instagram, το YouTube και το TikTok έχουν γίνει κάτι περισσότερο από απλές πλατφόρμες επικοινωνίας. Είναι οι σύγχρονοι καθρέφτες της ψυχής μας, τα εργαλεία μέσω των οποίων προβάλλουμε τον εαυτό μας στον κόσμο –ή τουλάχιστον στην ψηφιακή του εκδοχή. Από τον απλό καθημερινό άνθρωπο που ανεβάζει μια φωτογραφία του καφέ του, μέχρι τον influencer με εκατομμύρια followers, όλοι φαίνεται να μοιράζονται μια κοινή ανάγκη: να ακουστούν, να επιβεβαιωθούν, να νιώσουν ότι ανήκουν.

Η Αφετηρία: Ψυχολογική Ενίσχυση

Όλα ξεκινούν από μια βαθιά ανθρώπινη επιθυμία – την ανάγκη για αποδοχή. Όταν δημοσιεύουμε κάτι στο Facebook, στο Instagram ή στο TikTok, περιμένουμε μια αντίδραση: ένα like, ένα σχόλιο, ένα share. Κάθε τέτοια αλληλεπίδραση πυροδοτεί μια μικρή έκρηξη ντοπαμίνης στον εγκέφαλό μας, την ουσία που συνδέεται με την ευχαρίστηση και την ανταμοιβή. Αυτή η αίσθηση δεν είναι τυχαία. Οι πλατφόρμες αυτές είναι σχεδιασμένες για να μας κρατούν ενεργούς, να μας δίνουν την εντύπωση ότι κάποιος εκεί έξω μας παρακολουθεί και μας εκτιμά. Ακόμα κι αν το κοινό μας αποτελείται κυρίως από φίλους, γνωστούς και μερικούς αγνώστους, δημιουργείται μια ψευδαίσθηση κοινότητας – ένας αόρατος κύκλος που μας επιβεβαιώνει.

Η Χρυσή Εποχή των Influencers

Κάποτε, αυτή η συμπεριφορά οδήγησε σε μια άνθηση. Στα πρώτα χρόνια των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, ιδιαίτερα στο YouTube και το Instagram, ορισμένοι κατάφεραν να μετατρέψουν αυτή την ανάγκη σε επάγγελμα. Οι influencers έγιναν οι νέοι «ηγέτες» του ψηφιακού κόσμου, χτίζοντας καριέρες και κερδίζοντας χρήματα μέσα από χορηγίες και συνεργασίες. Η επιτυχία τους ενίσχυσε την πεποίθηση ότι η συνεχής δημοσίευση περιεχομένου μπορεί να οδηγήσει σε αναγνώριση και οικονομική ανταμοιβή. Όμως, αυτή η χρυσή εποχή φαίνεται να ξεθωριάζει. Η αγορά έχει κορεστεί, οι αλγόριθμοι αλλάζουν και το κοινό γίνεται όλο και πιο απαιτητικό. Αυτό που κάποτε ήταν εφικτό για λίγους, τώρα μοιάζει ανέφικτο για τους περισσότερους.

Η Ψευδαίσθηση της Αρχηγίας

Πίσω από κάθε ανάρτηση, είτε πρόκειται για ένα καλοδουλεμένο βίντεο στο TikTok είτε για μια τυχαία σκέψη στο Facebook, κρύβεται η ίδια ψυχολογική ώθηση: η επιθυμία να νιώσουμε σημαντικοί. Ακόμα κι αν το κοινό μας είναι μικρό, η αίσθηση ότι κάποιοι μας ακολουθούν και μας θαυμάζουν δημιουργεί μια ψευδαίσθηση αρχηγίας. Αυτή η ουτοπία, όπως σωστά την περιγράφεις, μας δίνει την εντύπωση ότι ηγούμαστε σε έναν φιλικό, αόρατο κόσμο. Ωστόσο, η πραγματικότητα είναι διαφορετική. Το 90% των χρηστών, όπως λες, κινείται από κίνητρα αυτοαναγνώρισης, όχι από την ανάγκη να προσφέρει κάτι ουσιαστικό. Από τη selfie στο Instagram μέχρι το χιουμοριστικό βίντεο στο TikTok, οι περισσότεροι αναζητούν επιβεβαίωση, όχι αληθινή σύνδεση.

Η Εξάρτηση και ο Φαύλος Κύκλος

Αυτή η διαδικασία, αν και φαινομενικά αθώα, μπορεί να γίνει εθιστική. Η ανάγκη να ανεβάζουμε συνεχώς περιεχόμενο – είτε καλό, είτε μέτριο, είτε αδιάφορο – πηγάζει από τον φόβο ότι, αν σταματήσουμε, θα ξεχαστούμε. Οι πλατφόρμες ενισχύουν αυτή την εξάρτηση με αλγορίθμους που ανταμείβουν τη συνέπεια και την ποσότητα. Όσο περισσότερο δημοσιεύουμε, τόσο περισσότερο νιώθουμε ότι υπάρχουμε. Και όσο περισσότερο νιώθουμε ότι υπάρχουμε, τόσο περισσότερο χρειαζόμαστε την επόμενη δόση επιβεβαίωσης. Είναι ένας φαύλος κύκλος που σπάνια οδηγεί σε πραγματική ικανοποίηση.

Η Εξαίρεση του 10%!

Φυσικά, υπάρχουν και εξαιρέσεις. Ένα μικρό ποσοστό χρηστών – ίσως το 10% που αναφέρεις – έχει πραγματικά κάτι να πει. Είναι οι καλλιτέχνες, οι δημιουργοί, οι ενημερωτές που χρησιμοποιούν τις πλατφόρμες για να μοιραστούν γνώση, ταλέντο ή έμπνευση. Αυτοί οι άνθρωποι ξεχωρίζουν γιατί το κίνητρό τους δεν είναι μόνο η αυτοπροβολή, αλλά η προσφορά. Ωστόσο, ακόμα κι αυτοί συχνά πέφτουν στην παγίδα της συνεχούς δημοσίευσης, προκειμένου να παραμείνουν «ορατοί» στους αλγορίθμους και το κοινό.

Πού Καταλήγουμε;

Η καθημερινή μας ενασχόληση με το Facebook, το Instagram, το YouTube και το TikTok αποκαλύπτει περισσότερα για την ψυχολογία μας παρά για την τεχνολογία. Είναι ένας καθρέφτης που αντικατοπτρίζει την ανάγκη μας για αποδοχή, την ευαισθησία μας στην απόρριψη και την ευκολία με την οποία πέφτουμε θύματα της δικής μας ματαιοδοξίας. Ίσως η λύση δεν είναι να σταματήσουμε να δημοσιεύουμε, αλλά να αναρωτηθούμε: «Γιατί το κάνω αυτό; Τι πραγματικά αναζητώ;». Αν η απάντηση είναι μόνο τα likes και η ντοπαμίνη, τότε ίσως ήρθε η ώρα να σπάσουμε τον κύκλο και να αναζητήσουμε την επιβεβαίωση αλλού – στον πραγματικό κόσμο, μακριά από τις οθόνες.

Συντάκτης: Στέλιος Νικολαΐδης

Σχολιάστε το άρθρο (0)

Αφήστε το σχόλιό σας

Το email σας δεν θα δημοσιευθεί. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *


[wpens_easy_newsletter firstname="no" lastname="no" button_text="Εγγραφή"]

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

0%