Στέλιος Νικολαΐδης

Το Ψεύτικο Φαίνεσθαι του Διαδικτύου: Instagram, TikTok, και το Χαμένο Εγώ!

today5 Δεκεμβρίου, 2024

Background

Η συνέντευξη της ηθοποιού Αναστασίας Παντούση στην εκπομπή της Σταματίνας Τσιμτσιλή ανέδειξε μια αλήθεια που συχνά παραβλέπεται: το χάσμα ανάμεσα στο «φαίνεσθαι» και το «είναι». Μέσα από τη δήλωσή της, «Έχω υπάρξει άνθρωπος του ‘φαίνεσθαι’» Yπογραμμίζεται η διπλή ζωή που συχνά βιώνουν οι δημόσιες φιγούρες της τηλεόρασης, των κοινωνικών δικτύων και των ψηφιακών πλατφορμών.

Η Διαφορά Ανάμεσα στη Διασημότητα και την Αναγνωρισιμότητα

Πολλοί YouTubers, TikTokers και influencers χαρακτηρίζονται συχνά ως “διάσημοι”. Ωστόσο, η πραγματικότητα είναι διαφορετική. Οι περισσότεροι από αυτούς δεν είναι διάσημοι, αλλά αναγνωρίσιμοι. Η διασημότητα συνδέεται με ένα έργο ή προσφορά που αφήνει ένα πολιτιστικό ή κοινωνικό αποτύπωμα. Αντίθετα, η αναγνωρισιμότητα προκύπτει συχνά από την έκθεση και το μάρκετινγκ, είτε αυτό αφορά έναν άνθρωπο που “πουλάει” τον εαυτό του είτε εταιρείες που εκμεταλλεύονται πρόσωπα για να προωθήσουν προϊόντα και υπηρεσίες.

Η Μάσκα του Instagram

Το Instagram και οι υπόλοιπες πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης λειτουργούν ως “βιτρίνες”. Όπως αναφέρει η Παντούση, η σέλφι που δείχνει ευτυχία συχνά καλύπτει τη θλίψη. Οι στιγμές που δημοσιεύονται δεν είναι η πλήρης εικόνα μιας ζωής, αλλά προσεκτικά επιλεγμένα στιγμιότυπα που εξυπηρετούν τη δημόσια εικόνα. Το κοινό βλέπει το χαμόγελο, τη λάμψη, τις διακοπές, αλλά όχι την κόπωση, την αβεβαιότητα ή τη μοναξιά που μπορεί να κρύβονται πίσω από το φακό.

Το Marketing των Ψεύτικων Ζωών

Η κουλτούρα της επιρροής είναι, σε μεγάλο βαθμό, προϊόν μάρκετινγκ. Οι influencers συχνά υποστηρίζονται από εταιρείες που σχεδιάζουν τη δημόσια εικόνα τους. Ακόμη και όταν κάποιος χτίζει την αναγνωρισιμότητά του μόνος, λειτουργεί ως προϊόν του εαυτού του: η κάθε ανάρτηση, η κάθε συνεργασία είναι μέρος μιας εμπορικής στρατηγικής. Η προσωπική ζωή συχνά εξαφανίζεται ή μετατρέπεται σε ένα ακόμα καταναλωτικό αγαθό.

Η Χαμένη Αυθεντικότητα

Το μεγαλύτερο τίμημα αυτής της ζωής είναι η αυθεντικότητα. Όπως είπε η Παντούση, «Όταν βγάζω τη σέλφι και είμαι έτσι χαμογελαστή, μετά πέφτει το πρόσωπο». Αυτός ο κύκλος προσποίησης και απογοήτευσης γίνεται καθημερινότητα για όσους ζουν στο φαίνεσθαι, δημιουργώντας μια εικονική πραγματικότητα που καταρρέει μόλις σβήσουν τα φώτα ή κλείσει η κάμερα.

Ένα Κάλεσμα για Αυθεντικότητα

Η κοινωνία χρειάζεται να κατανοήσει τη διαφορά ανάμεσα σε αυτό που φαίνεται και σε αυτό που πραγματικά είναι. Οι πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης και τα μέσα ενημέρωσης δεν είναι παρά καθρέφτες που παραμορφώνουν την πραγματικότητα. Η πραγματική ευτυχία και πληρότητα δεν προέρχονται από likes, followers ή αναγνωρισιμότητα, αλλά από την ειλικρίνεια, την ουσιαστική σύνδεση με τον εαυτό μας και τους γύρω μας.

Η εξομολόγηση της Αναστασίας Παντούση είναι μια υπενθύμιση πως το ψεύτικο φαίνεσθαι δεν είναι βιώσιμο. Ίσως ήρθε η ώρα να κοιτάξουμε πέρα από τις επιφάνειες και να δώσουμε προτεραιότητα σε αυτό που έχει πραγματική σημασία: την αλήθεια.

Συντάκτης: Στέλιος Νικολαΐδης

Σχολιάστε το άρθρο (0)

Αφήστε το σχόλιό σας

Το email σας δεν θα δημοσιευθεί. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *


[wpens_easy_newsletter firstname="no" lastname="no" button_text="Εγγραφή"]

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

0%