- 210 97 100 98
- [email protected]
- 698 98 60 147
NGradio So good... like you
Oedipus: Sex with Mum was blinding
Μετά την τεράστια επιτυχία στη σκηνή του BAM στην Ν. Υόρκη
το νέο έργο της Έλλης Παπακωνσταντίνου
έρχεται για δέκα μόνο παραστάσεις στο θέατρο Σφενδόνη!
Oedipus: Sex with Mum was Blinding by Elli Papakonstantinou / ODC Ensemble New York premiere trailer from Elli Papakonstantinou/ODC on Vimeo.
Μια ελληνική παράσταση που πρότεινε το WIRE (Opera WIRE choice) και η εφημερίδα The Observer (“The Observer: best 12 performances for this Fall”). Και ενώ γράφονται ακόμα κριτικές, η πρώτη αποδελτίωση μας μεταφέρει ένα πρώτο κλίμα:
«Η Παπακωνσταντίνου δεν φοβάται το μεταμοντέρνο, τον μύθο και τις κάμερες, μια γλώσσα γνώριμη στο αμερικάνικο κοινό από το έργο του Ivo Van Hove.»
Bob Schuman, Stage Voices
«Ίσως βγείτε από το θέατρο λυπημένοι, γεμάτοι έμπνευση ή σαστισμένοι. Όπως και να έχει, όμως, ο Οιδίποδας της Παπακωνσταντίνου θα σας μείνει για πάντα καρφωμένος στο μυαλό.»
Αustin Fimmano, PLAYS TO SEE – International Theatre Reviews
«Η παράσταση Oedipus: Sex with Mum was Blinding της Παπακωνσταντίνου δεν είναι ένα ακόμα θεατρικό έργο. Είναι μια νιχιλιστική φαντασμαγορία, εμπνευσμένη από τον Οιδίποδα Τύραννο του Σοφοκλή, μια εμπνευσμένη σκηνική πράξη, ένα συγκλονιστικό μουσικό γεγονός. Η μουσική από μόνη της είναι εξαιρετικά απαιτητική, σε κάθε περίπτωση για γερά εκπαιδευμένους μουσικούς. Απόλαυσα τρομερά αυτή την παράσταση. Κάθε της στιγμή, συναρπαστική τροφή για τη σκέψη.»
Jan Ewing, Ewing Reviewing
«Η Παπακωνσταντίνου επέλεξε να προκαλέσει το κοινό μέσα από υποβόσκοντα σαρκασμό, με αιχμή στις σεξουαλικές προτιμήσεις και στην έμφυλη ταυτότητα. Εκεί όμως που πραγματικά «χτύπησε φλέβα», είναι στην αμφισβήτηση του Αμερικάνικου ονείρου.
Rick Perdian, Seen and Heard International
«Ο Οιδίποδας αυτός αποτελεί ορόσημο για τον τρόπο παρουσίασης της όπερας.
Η Έλλη Παπαπακωνσταντίνου δημιούργησε μια αριστοτεχνική και ενδιαφέρουσα αναδιατύπωση της ιστορίας του Οιδίποδα στο Θέατρο BAM Fisher… Τα αποτρόπαια γεγονότα του δράματος (του Οιδίποδα Τυράννου) αποτυπώθηκαν με τρομερή μουσικότητα και σωματικότητα. (Η ιστορία) παρουσιάζεται μέσα από δυνατά βίντεο, καπνούς και καθρέφτες, με live-video των κύριων προσώπων (του δράματος), το εγχείρημα είναι πραγματικά μεγαλειώδες…»
Susan Hall, Oedipus an Opera by Elli Papapakonstantinou – Classic Myth Brought to Life at BAM
«Οι ταλαντούχοι τραγουδιστές έδειξαν μια εντυπωσιακή γκάμα, ενώ όλοι οι performers ανταποκρίθηκαν αξιοθαύμαστα στις απαιτήσεις της παράστασης.»
Eleni Sakellis, the National Herald
Μετά την τεράστια επιτυχία σε μία από τις ωραιότερες σκηνές στον κόσμο, στο BAM (Fisher) του Μπρούκλυν, η νέα παράσταση της Έλλης Παπακωνσταντίνου (Fulbright Artist’s Award 2018-20) & της ομάδας ODC Ensemble σε μουσική σύνθεση των Τηλέμαχου Μούσα και Julia Kent κάνει πρεμιέρα την Παρασκευή 11 Οκτωβρίου για δέκα μόνο παραστάσεις στο θέατρο Σφενδόνη!
Το έργο «Oedipus: Sex with Mum Was Blinding» είναι μία υβριδική όπερα που βασίζεται στον Οιδίποδα Τύραννο και συνδυάζει το ζωντανό βίντεο και τη χρήση νέων τεχνολογιών. Η Έλλη Παπακωνσταντίνου, το έγραψε κατά την παραμονή της στο Πανεπιστήμιο του Στάνφορντ (έχοντας βραβευτεί με το βραβείο «Φουλμπράιτ 18-19»]. Διαβάζει τον Σοφοκλή με αντι-εξουσιαστική ματιά, θέτοντας ζητήματα gender (Ο Οιδίποδας είναι γυναίκα) και βιολογικού προσδιορισμού και αντλεί υλικό από σύγχρονα πειράματα της γνωσιακής επιστήμης. Στο Στάνφορντ ξεκίνησε μια μακρόχρονη συνεργασία με την εικαστικό Stephanie Sherriff και την ομάδα της για να δημιουργήσουν μαζί μια κινηματογραφική όπερα. Η μουσική του Τηλέμαχου Μούσα και της Julia Kent κινείται στα όρια της ατονικότητας, ενώ παράλληλα φλερτάρει με την Jazz. Μια άλλη καινοτομία της παράστασης είναι ότι το ίδιο το κοινό της παράστασης αποτελεί τον ΧΟΡΟ της αρχαίας τραγωδίας με τη βοήθεια νέων τεχνολογιών & διαδραστικών συστημάτων. Σημερινοί πολίτες καλούνται να δημιουργήσουν μαζί με τους ερμηνευτές το ηχητικό τοπίο της πόλης και να ολοκληρώσουν την παρτιτούρα της νέας αυτής όπερας.
Πώς επηρεάζουν οι πρόγονοί μας τις επιλογές μας;
Είμαστε πραγματικά ελεύθεροι;
Η παράσταση υποστηρίζεται από το ΥΠΠΟ (Υπουργείο Πολιτισμού), τους διεθνείς οργανισμούς CCRMA (Center for Computer Research in Music & Acoustics) Stanford University, ΗΠΑ, το Ίδρυμα Φουλμπράιτ, τον Οργανισμό Πολιτισμού και Ανάπτυξης ΝΕΟΝ και το κοινωφελές Ίδρυμα Ιωάννου Φ. Κωστοπούλου.
«…H παράσταση «Oedipus: Sex with Mum was Blinding στο Brooklyn Academy of Music (ΒΑΜ) της Έλλης Παπακωνσταντίνου –που διαλέγεται σταθερά με ελληνικά θέματα σ’ ένα δικό της ιδίωμα όπερας και νέων μέσων– κέρδισε την προσοχή του κοινού της θεατρικής αβανγκάρντ στη Νέα Υόρκη. Σ’ αυτό συνέβαλε ξεκάθαρα και το στίγμα του BAM (Fisher), από τα πιο εμβληματικά κέντρα στο χώρο των παραστατικών τεχνών και σημαντικός χώρος ανάδειξης νέων τάσεων και καλλιτεχνών (1). … Από τα ενθαρρυντικά σχόλια του μυθικού σχεδόν Ρίτσαρντ Σέχνερ, του πάπα της θεωρίας της περφόρμανς που συνδέθηκε με τη θεατρική πρωτοπορία του ’60, ο οποίος μάλιστα κατέβηκε στη σκηνή και συμμετείχε στο διαδραστικό μέρος της παράστασης (2), και άλλων ανθρώπων των γραμμάτων όπως οι συγγραφείς Douglas Kennedy ή Emma Goldman-Sherman (3), ως τις κριτικές (4) ή τις αυθόρμητες ενθουσιαστικές αντιδράσεις στα social medi , οι εντυπώσεις συγκλίνουν σε μια θετική αποτίμηση: μια παράσταση που «προκαλεί σκέψη αλλά και διασκεδάζει», που «μένει στο μυαλό σου» παρά τα πολλαπλά της, παράλληλα αφηγήματα (5), κι ακόμα περισσότερο, που ανανεώνει το είδος της όπερας, όπως παρατηρεί χαρακτηριστικά μ’ αυτή την αφορμή ένας κριτικός: “The old show about fat ladies singing is now a dead issue. Opera is alive”! (6)
(1) Χαρακτηριστικό είναι ότι κάθε χρόνο το BAM (Fisher) φιλοξενεί το φεστιβάλ New Wave, όπου φέτος (15 Οκτωβρίου – 15 Δεκεμβρίου), μεταξύ άλλων, περιλαμβάνονται οι Βάκχες της Μαρλένε Μοντέιρο Φρέιτας (7-8 Νοεμ.) και το Inoah του Bruno Beltrao (31 Οκτ.-2 Νοεμ.) που είδαμε στο Φεστιβάλ Αθηνών 2018 & 2019, όπως και η νέα παράσταση του Δημήτρη Παπαϊωάννου, The Great Tamer (14-16 Νοεμ.).
(2) «Περιπέτεια στο χώρο των πολυμέσων, συμμετοχή του κοινού και στοχαστικότητα!!! Καλοί τραγουδιστές. Πολύ σημαντική δουλειά με το βίντεο, ειδικά τα γκρο-πλαν και ο φωνητικός συγχρονισμός».
(3) «Όχι μόνο ένα βαθύ βύθισμα στο μύθο του Οιδίποδα αλλά και στη σχέση του με την ίδια μας τη ζωή».
(4) Rick Perdian, “Εlli Papakonstantinou’s thought-provoking, entertaining Oedipus at Bam», in: https://seenandheard-international.com/2019/09/elli-papakonstantinous-th… (27.9.19), Αustin Fimmano, “Oedipus: Sex with Mum was blinding”, in: https://playstosee.com/oedipus-sex-with-mum-was-blinding (28.9.2019), Jan Ewing, in: https://pupsbooks.com/ewing-reviewing/f/oedipus-sex-with-mum-was-blinding (29.9.2019).
(5) Έτσι κλείνει η κριτική της Αustin Fimmano: “This production might leave you with a feeling of whiplash, trying to process the multitude of what you ’ve seen. Maybe you walk away feeling sad, or inspired, or just confused. But for better or worst, Papakonstantinou’s “Oedipus : Sex with Mum was Blinding will be on your mind”.
(6) Jan Ewing, μουσικολόγος και συγγραφέας.
Η Έλλη Παπακωνσταντίνου είναι θεατρική σκηνοθέτης, διασκευάστρια και συγγραφέας έργων με έμφαση στη σύγχρονη όπερα και τα νέα μέσα. Ιδρύτρια και διευθύντρια του χώρου τέχνης «Βυρσοδεψείο» και της ομάδας ODC Ensemble τιμήθηκε φέτος για δεύτερη φορά με το «Βραβείο Fulbright» για την έρευνα της στο Πανεπιστήμιο του Στάντφορντ για το έργο «Oedipus: Sex with Mum was Blinding», καθώς και με το διεθνές βραβείο «Music Theatre now 2018-9» για την παράσταση «Το σπήλαιο».
Την περίοδο 2018-9 σκηνοθέτησε και έγραψε για το Αυστριακό Regionen Festival την αντιφασιστική παράσταση «The kindly ones», που ανέβηκε στο Στρατόπεδο Συγκέντρωσης του Μαουτχάουζεν, καθώς και το έργο «Kazin Barrok» που παίχτηκε σε μια από τις ιστορικές αψίδες θριάμβου της Μάλτας, για την Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης («Βαλέττα 18»).
«Το Σπήλαιο» παρουσιάστηκε στα «Αισχύλεια» τον Σεπτέμβριο, καθώς και στo Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης στο πλαίσιο των «Δημητρίων» τον Οκτώβριο μαζί με το «REVOLTATHENΣ» (ως double bill).
Οι παραστάσεις της «Το σπήλαιο» και «REVOLTATHENΣ» συνεχίζουν την διεθνή περιοδεία τους. Αυτή την χρονιά παρουσιάστηκαν στο Operadagen Festival (Ολλανδία), Aalborg Οpera Festival (Δανία), PUFF Festival(Κροατία), Copenhagen Opera Festival (Δανία), New Drama Festival (Κροατία), Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, Stanford University, US(Oedipus) κ.α.
Σύλληψη, σκηνοθεσία και libretto: Έλλη Παπακωνσταντίνου
Πρωτότυπη μουσική: Τηλέμαχος Μούσας, Julia Kent
Real time cinematic environments: Stephanie Sherriff
Επιστημονικός συνεργάτης: Professor Μάνος Τσακίρης
Φωτισμοί: Έλλη Παπακωνσταντίνου
Κοστούμια: Jolene Richardson
Σύλληψη, σχεδιασμός και υλοποίηση Μασκών: Μαριτίνα Κέλερη & Χρυσάνθη
Αυλωνίτη
Performers:
Master of Ceremony: Μάνος Λιδάκης
Τειρεσίας/Χορός: Αναστασία Κατσιναβάκη
Γυναίκα: Βάλια Παπαχρήστου
Ερευνητής: Γιάννης Ασκάρογλου
Ιοκάστη/Χορός: Νάσια Γκόφα
Αγόρι (Νεαρός Οιδίποδας): Παναγιώτης Λέκκας
Οιδίποδας/Χορός: Λητώ Μεσσήνη, Αμάντα Κριτσωτάκη
Executive Producer: Έλλη Παπακωνσταντίνου / ODC
General Manager: Leah Michalos
Production Manager: Αντώνης Περιστεράκος (GR), Θεοδώρα Λούκας (US)
Director’s Assistant (US) /Stage Manager: Madelein Whitesell
Director’s Assistant (Greece): Αναστασία Κατσιναβάκη, Αγγελική Καρυστινού
Publicist: Michelle Tabnick, Bill Coyle
Photography(Greece) : Karol Jarek, Ηλίας Μωραΐτης
Videography: Ashleigh McArthur
Πληροφορίες
11-20 Οκτωβρίου 2019
Ώρα έναρξης: 21:00
Διάρκεια παράστασης: 100’
Τιμές εισιτηρίων: 12€ γενική είσοδος
Προπώληση εισιτηρίων μέσω viva.gr και από τα ταμεία του θεάτρου
Link προπώλησης:
https://www.viva.gr/tickets/theater/theatro-sfendoni/odedipus-sex-with-mum-was-blinding/
——————————————————————————————————
Θέατρο Σφενδόνη, Μακρή 4, Μακρυγιάννη
Πληροφορίες-κρατήσεις: 21 5515 8968
——————————————————————————————————
Περισσότερες πληροφορίες: www.elli.site
Συντάκτης: New Generation Radio
Μουσικές από την παγκόσμια σκηνή του παρελθόντος και του παρόντος... με τη Χαρούλα Νικολαΐδου
close
Κάθε Κυριακή
14:00 - 15:00
Σάββατο & Κυριακή
17:00 - 19:00
Δευτέρα - Παρασκευή
15:00 - 18:00
με την Φαία Στάινερ
18:00 - 20:00
με τον Διαμαντή Κυριακάκη
20:00 - 21:00
COPYRIGHT 2020. NGRADIO
Σχολιάστε το άρθρο (0)