Διασκέδαση

Χαρούλα Τσαλπαρά – Το ακορντεόν στην παραδοσιακή και λαϊκή μουσική @ «Πέραν, το καφέ αμάν της πόλης»

today5 Ιανουαρίου, 2016

Background
share close

Την Πέμπτη 7 Ιανουαρίου, στα πλαίσια του αφιερώματος στο ακορντεόν ως σολιστικό όργανο της λαϊκής ορχήστρας, που πραγματοποιείται κάθε Πέμπτη στο «Πέραν, το καφέ αμάν της πόλης», στις 22.30΄, η Χαρούλα Τσαλπαρά, μια ταλαντούχα νέα μουσικός, παρουσιάζει την πορεία του οργάνου στην παραδοσιακή μουσική, σε ένα πρόγραμμα με λαϊκά, δημοτικά, σμυρναίικα, πολίτικα και νησιώτικα τραγούδια. Μαζί της η Θεοδώρα Αθανασίου-φωνή/κιθάρα και ο Γλαύκος Σμαριανάκης-βιολί.

Πρόκειται για μια πρόταση του Ηρακλή Βαβάτσικα, που αγκαλιάστηκε από το «Πέραν», και αφορά στην παρουσίαση από σύγχρονους σολίστες του ακορντεόν, διαφορετικών προγραμμάτων ο καθένας, με κοινό σημείο αναφοράς τη «θέση» του οργάνου στην ορχήστρα. Δηλαδή, προγράμματα επικεντρωμένα σε μουσικές και τραγούδια όπου το κυρίαρχο σολιστικό όργανο της λαϊκής ορχήστρας θα είναι το ακορντεόν, όπως τότε, την περίοδο 1920-1932, που το μπουζούκι εξέλειπε σαν κυρίαρχο σολιστικό όργανο της λαϊκής ορχήστρας και πρωταγωνιστούσαν, κυρίως, το βιολί, το μαντολίνο και η αρμόνικα, που μεσουρανούσε επί 30 χρόνια ως λαϊκό όργανο στην Ελλάδα, πριν αντικατασταθεί από το ακορντεόν. Η ιδέα αυτή του Ηρακλή Βαβάτσικα βασίζεται στη μελέτη του σχετικά με τη «θέση» της αρμόνικας στη μουσική της περιόδου 1920-1932 και, ιδιαίτερα, στον προπολεμικό μουσικό Αντώνη Αμιράλη, ή αλλιώς «Παπατζή».

Ο Αντώνης Αμιράλης γεννήθηκε το 1896 στο Κορδελιό της Σμύρνης και ήταν συνθέτης, στιχουργός και ένας από τους μεγαλύτερους Έλληνες δεξιοτέχνες της αρμόνικας, ο οποίος είναι άγνωστος στον κόσμο. Είχε ηχογραφήσει 68 ορχηστρικά κομμάτια, εκ των οποίων τα 25 είναι γνωστά, ενώ τα υπόλοιπα βρίσκονται σε χέρια συλλεκτών. Ήταν μουσικός  μιας εποχής που οι συνθέτες με τους οργανοπαίχτες, τους στιχουργούς, τους τραγουδιστές είναι όλοι ένα, όταν το δημοτικό τραγούδι μεταλλάσσεται στην πρώτη του –καταγεγραμμένη, τουλάχιστον- ρεμπέτικη μορφή. Αυτή η εποχή ουσιαστικά «εκπαιδεύει» την επόμενη γενιά του ρεμπέτικου, που όλοι γνωρίζουμε και έχει περάσει πια στο DNA μας, τον Μάρκο, τον Τσιτσάνη κτλ. Οι νέοι μουσικοί που ήρθαν από τη Σμύρνη έδωσαν την αισθητική πλευρά αυτής της μουσικής. Η συγκεκριμένη μελέτη του Ηρακλή Βαβάτσικα αποσκοπεί στην ανάδειξη ενός ρεπερτορίου, το οποίο ήταν κρυμμένο σε συρτάρια συλλεκτών.

Αφιερωμένες  -και αφοσιωμένες- βραδιές, λοιπόν, στην, παρεξηγημένα χαμένη στο χρόνο, αρμόνικα και την τεχνική του μουσικού θρύλου και βιρτουόζου Αμιράλη, ο οποίος μπόρεσε να περικλείσει, αλλά και να αναπτύξει τα κυρίαρχα μουσικά μοτίβα της εποχής εκείνης και να δημιουργήσει, ταυτόχρονα, έναν δικό του κώδικα παιξίματος στα κουμπιά του, εκφράζοντας με ένα συναρπαστικό τρόπο τη μουσική της εποχής του.

Είσοδος: 3,00 ευρώ/άτομο.

peran

Δεκελείας 20, Νέα Φιλαδέλφεια

Πληροφορίες-Κρατήσεις: 210-25.33.896

Χορηγός επικοινωνίας στα καλύτερα live

Συντάκτης: New Generation Radio

Rate it

Προηγούμενο άρθρο

Διάφορα

«Στη λάθος χέρα το φάρμακο γίνεται φαρμάκι» – Μια ταινία για την Κρήτη βασισμένη σε αληθινή ιστορία

Βασισμένη σε αληθινή ιστορία είναι η ταινία μικρού μήκους «Rosmarinus Officinalis» του σκηνοθέτη Ανδρέα Σιαδήμα, η οποία γυρίστηκε στην Κρήτη και συγκεκριμένα στη Χερσόνησο της Δύκταινας και στα Άπτερα Χανίων.   Η ταινία γυρίστηκε το 2008 κι έχει συμμετάσχει με επιτυχία σε αρκετά φεστιβάλ του εξωτερικού, ωστόσο δεν είναι ευρέως γνωστή στους κινηματογραφόφιλους -και όχι μόνο- του νησιού. Η υπόθεση της ταινίας; Καλοκαίρι στην Κρήτη. Ένας ντόπιος γέροντας συναντά ένα νεαρό […]

today4 Ιανουαρίου, 2016

Σχολιάστε το άρθρο (0)

Αφήστε το σχόλιό σας

Το email σας δεν θα δημοσιευθεί. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *


[wpens_easy_newsletter firstname="no" lastname="no" button_text="Εγγραφή"]

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

0%