Στέλιος Νικολαΐδης

Τί εἶναι ἡ Θεία Λειτουργία

Εἶναι τό κατ’ ἐξοχήν ἒργο τοῦ λαοῦ τοῦ Θεοῦ· τό κατ’ ἐξοχήν, τό κύριο ἒργο τοῦ ἀνθρώπου

Ἡ λέξη Λειτουργία εἶναι σύνθετη ἀπό τίς λέξεις «λεῖτος» καί «ἒργο» καί σημαίνει «δημόσιο ἒργο» διότι τό ἐπίθετο λεῖτος (ἀπό τή λέξη λεώς ,λαός) σημαίνει τοῦ λαοῦ=δημόσιο. Τήν θυσία προσφέρουμε καί μεῖς σέ κάθε Θεία Λειτουργία. Μ’ αὐτήν ἐκδηλώνουμε τήν εὐγνωμοσύνη μας, τήν ἀγάπη μας στόν Κύριο στόν ὕψιστο βαθμό. Τήν προσφέρουμε ὅλοι μαζί, ὁ λαός, ἡ Ἐκκλησία.

Εἶναι τό σπουδαιότερο ἒργο πού ἒχουμε νά κάνουμε: ἀγάπη, λατρεία (θεία Λειτουργία) Ἀγαπώντας λατρεύουμε καί μετέχουμε στή θεία Λειτουργία μέ μεγαλύτερη θέρμη καί λατρεύοντας ἀγαπᾶμε ὃλο καί μέ πιό τέλειο τρόπο. Γινόμαστε διά αὐτῆς πιό οἰκεῖοι μέ τόν Θεό.

1. «Ἡ ἀγάπη πρός τόν Θεό», ἒλεγε χαρακτηριστικά ὁ Στάρετς Παρθένιος, «ἀνάβει μέ τήν ἀδιάλειπτο προσευχή». Ἡ δυνατότερη προσευχή εἶναι αὐτή πού ἐπιτελεῖται στήν κοινή Λατρεία καί μάλιστα ἡ ἐπίκληση τοῦ ἱερέα κατά τόν καθαγιασμό τῶν Τιμίων Δώρων στή Θ. Εὐχαριστία

2. Ἔτσι, μετέχοντας στή θεία Λειτουργία ἐκπληρώνουμε τόν προορισμό μας ὁ ὁποῖος εἶναι τό νά ὁμοιάσουμε στό Θεό· ὁ Θεός εἶναι ἀγάπη, καί μεῖς λειτουργώντας καί λειτουργούμενοι γινόμαστε ἀγάπη, ἀγαπητικά ὄντα ἤ ἀκόμη πιό σωστά λατρευτικά, λειτουργικά ὄντα…

3. Μετέχοντας στήν θεία Εὐχαριστία καταξιωνόμαστε σάν πρόσωπα, σάν ἄνθρωποι. Εἷναι τό πλέον «ἂξιον καί δίκαιον» ἒργο. Εἶναι τό ἒργο πού μᾶς σώζει.

Πλαστήκαμε γιά τόν οὐρανό γιά τόν Παράδεισο γιά τό Θεό, ὄχι γιά τή γῆ (τόπος τῆς ἐξορίας μας)

Ἡ θεία Λειτουργία,» ἡ εὐχαριστία μᾶς ἐλευθερώνει ἀπό τή γῆ καί μᾶς μεταθέτει στόν οὐρανο. Ἀπό ἀνθρώπους μᾶς κάνει ἀγγέλους»

4. Συμβούλευε ὁ π. Παίσιος «…Νά ζεῖτε σέ διαρκή δοξολογία καί εὐχαριστία πρός τόν Θεό, διότι ἡ μεγαλύτερη ἁμαρτία εἶναι ἡ ἀχαριστία καί ὁ χειρότερος ἁμαρτωλός ὁ ἀχάριστος…»

5. Εἶναι στοιχειῶδες χαρακτηριστικό τοῦ ἀνθρώπινου προσώπου ἡ ἀναγνώριση τῶν εὐεργεσιῶν ὑλικῶν καί πνευματικῶν, πού τοῦ γίνονται καί ἡ ἐπακολουθοῦσα δοξολογία καί εὐγνωμοσύνη. Καθημερινά κατακλυζόμαστε ἀπό τίς θεϊκές εὐλογίες. Μεγίστη εὐεργεσία ἡ λύτρωση διά τοῦ Χριστοῦ. Ὅλα ὅσα ἔκανε ὁ Θεός γιά τή σωτηρία μας τά ὀνομάζουμε Θεία Οἰκονομία. Τί πιό ἀναγκαῖο, τί πιό φυσικό ἀπό τό νά δοξολογήσουμε, νά εὐχαριστοῦμε συνεχῶς μέ τήν τέλεση τοῦ μυστηρίου γιαυτήν τήν θεία Οἰκονομία, ἀλλά καί γιά ὅλες τίς καθημερινές προσωπικές εὐεργεσίες.. Τί πιό «ἂξιο καί δίκαιο»; «Ἂξιο» τῆς Θείας Μεγαλοπρεπείας καί τῶν Θεϊκῶν δωρεῶν (ὃσο εἶναι δυνατό, βέβαια, στίς φτωχές μας ἀνθρώπινες ἀλλά καί «δίκαιο», ἐκπλήρωση στοιχειώδους δικαιοσύνης μπροστά στίς τόσες, στίς ἀναρίθμητες Θεϊκές εὐλογίες.