NG Συνεντεύξεις

Ο Μάξιμος Μανώλης ζωγραφίζει με σκοπό να δει μέσα από τα μάτια των κλασικών ζωγράφων | Συνέντευξη

today14 Οκτωβρίου, 2022 6 5

Background
share close
  • cover play_arrow

    Ο Μάξιμος Μανώλης ζωγραφίζει με σκοπό να δει μέσα από τα μάτια των κλασικών ζωγράφων | Συνέντευξη New Generation Radio

Ο ζωγράφος Μάξιμος Μανώλης μας ξεναγεί στο δημιουργικό του Σύμπαν με αφορμή την πρώτη του ατομική έκθεση ζωγραφικής με τίτλο “Beyond Time”, η οποία ανοίγει τις πύλες της την Παρασκευή 14 Οκτωβρίου στο Πολιτιστικό Κέντρο Δήμου Αθηναίων «Μελίνα». Ακούστε την συζήτηση που είχε με την Βασιλεία Περόγλου στην εκπομπή “Κάπου στο Σύμπαν” την Δευτέρα 10 Οκτωβρίου 2022.

Ο Μάξιμος Μανώλης είναι ένας καλλιτέχνης που έχει καταφέρει με το ιδιαίτερο στυλ του και το ταλέντο του να διαπρέψει αλλά και να εξερευνήσει την ζωγραφική σε όλα τα επίπεδα!

Έργα του κοσμούν μουσεία, εξώφυλλα συγκροτημάτων διεθνής αναγνώρισης και ιδιωτικές συλλογές σε όλο τον κόσμο. Η μεγαλύτερή του επιτυχία είναι ότι αυτό είναι το επάγγελμά του, ενώ πρόσφατα μάζεψε αρκετά έργα ώστε να πραγματοποιήσει την πρώτη του ατομική έκθεση ζωγραφικής!

«Δεν είναι εύκολο στην Ελλάδα του 21ου αιώνα να ασχολείσαι με την τέχνη και πόσο μάλλον με μία τέχνη αναπαραστατική, ζωγραφική τέχνη», λέει και ο ίδιος.

Ο ζωγράφος είναι ένα επάγγελμα που είναι απαγορευτικό στην Ελλάδα. Οι περισσότεροι είναι γραφίστες, αρχιτέκτονες, διακοσμητές αλλά όχι ζωγράφοι! Ο ίδιος έχει κάνει πολλές θυσίες για να το καταφέρει αυτό, ενώ εργάζεται με αυστηρή οργάνωση και τάξη.

“Saturn Return” Oil on linen

«Ήθελα να ακολουθήσω από μικρός αυτό τον δρόμο. Από παιδί ήθελα να ανακαλύψω τις τεχνικές της ζωγραφικής και να προσεγγίσω όσο πιο πολύ μπορώ αυτό το είδος. Είχα πράγματα να εκφράσω και με κέρδισε η ζωγραφική!»

Άλλοι άνθρωποι εκφράζονται με την ποίηση, την μουσική. Ο ίδιος επέλεξε την ζωγραφική και από τότε ασχολείται πιστά με αυτό. «Κάτι μέσα μου με τράβαγε να εκφράσω εικόνες! Σαν να είμαι σκηνοθέτης, αλλά με το πινέλο ήθελα να αποτυπώσω αναπαραστατικά έργα!»

Οι γονείς του τον στήριξαν σε όλα τα επίπεδα από την πρώτη στιγμή που τους ανακοίνωσε ότι θα γίνει ζωγράφος. «Το έβλεπαν ότι από μικρός ήμουν με ένα μολύβι και ένα χαρτί!»

Ο ίδιος τους έβγαλε ασπροπρόσωπους, καθώς έδωσε τον καλύτερό του εαυτό ώστε να εξερευνήσει εις βάθος την ζωγραφική πέρα από την εκπαίδευση που του διέθεταν στην Σχολή Καλών Τεχνών, όπου και αποφοίτησε το 2018.

Οι κλασικές τεχνικές

«Καλώς ή κακώς, προσωπικά πιστεύω κακώς, δεν υπάρχει τόση πολλή εκπαίδευση ακόμα και στην Καλών Τεχνών πάνω στους κανόνες της κλασικής ζωγραφικής. Βρίσκεις αρκετά το σύγχρονο και το μοντέρνο. Πάρα πολλά παιδιά ήθελαν να μάθουν κάτι διαφορετικό αλλά δεν υπάρχει πια αυτή η γνώση. Αποτέλεσμα αυτού είναι ότι θέλει πάρα πολλή προσωπική ενασχόληση και κόπο ώστε να μπορέσεις να αποτυπώσεις μια εικόνα με έναν πιο κλασικό τρόπο.»

Oil painting “γνώθι σαυτόν”

Κυριολεκτικά έχει καταφέρει να φέρει την ζωγραφική του τότε στο σήμερα! Τα έργα του έχουν μία κλασική βάση με μία σημερινή χροιά. «Αυτός είναι ο σκοπός μου γιατί πάντα έλεγα πως οι μεγάλοι ζωγράφοι του παρελθόντος θα εκφράζανε το σήμερα σε έναν βαθμό ή και πράγματα που να μην ήξεραν τότε με αυτή την ζωγραφική στο σήμερα. Το είχα μεγάλη απορία και ήθελα να το κάνω εγώ αυτό το πράγμα.

Κάτι που τελικά κατάφερε! Δημιούργησε τον δικό του χρόνο συνδυάζοντας το τότε με το τώρα. «Ήθελα να αποτυπώσω τώρα πράγματα που είναι λίγο πιο άχρονα. Γι’ αυτό και η ατομική μου έκθεση έχει τον τίτλο “Beyond Time”, γιατί δεν εστιάζει στο τώρα. Ναι μεν γίνεται τώρα, αλλά κάθε έργο είναι ένας ξεχωριστός κόσμος. Είναι άχρονο! Δια – χρονικό, αν μπορώ να το σπάσω!»

«Για να ξεκινήσω ένα έργο μεγάλων διαστάσεων μπορεί να μου πάρει τουλάχιστον 2 με 3 εβδομάδες μονάχα η προετοιμασία.»

Η διαδικασία προετοιμασίας για να δημιουργήσει έναν πίνακα

Κυριολεκτικά και πρακτικά έχει ταξιδέψει στο τότε, καθώς πλέον ακολουθεί όλες τις διαδικασίες, όπως τις ακολουθούσαν τότε. «Φτιάχνω μόνος μου τα χρώματα. Παίρνω σκόνες και τα αλέθω. Δεν είναι δύσκολη διαδικασία, είναι λίγο χρονοβόρα, αλλά σου χαρίζει την ποιότητα που έχεις φανταστεί!»

Είναι μία ολόκληρη τελετουργία για τον ίδιο να τεντώσει το τελάρο, να περάσει τις κόλλες, να φτιάξει τα χρώματα, να ετοιμάσει τα πινέλα… Μπορεί να του παίρνει περισσότερο χρόνο αλλά είναι πιο ολοκληρωμένο το αποτέλεσμα.

«Για να ξεκινήσω ένα έργο μεγάλων διαστάσεων μπορεί να μου πάρει τουλάχιστον 2 με 3 εβδομάδες μονάχα η προετοιμασία. Αυτό όμως σε βάζει πιο πολύ μέσα στο έργο και η ποιότητα είναι διαφορετική», μας εξηγεί παρομοιάζοντάς την διαδικασία με το σκεπτικό που έχουν οι μουσικοί όταν συγκρίνουν τον αναλογικό με τον ψηφιακό ήχο! Ο αναλογικός όντως έχει άλλες ποιότητες, έτσι και τα έργα του Μανώλη Μάξιμου!

Satyr and nymph. Oil on canvas after Alexandre Cabanel

Μια έκθεση πέρα από τον χρόνο

Ξεχωριστοί κόσμοι, πίνακες από όλη του την πορεία στην ζωγραφική. Έργα που δημιούργησε την περίοδο που φοιτούσε στην Καλών Τεχνών, αλλά και πριν από λίγες ημέρες. «Από το 2018 που αποφοίτησα την σχολή μέχρι και πριν από μία εβδομάδα!»

Μιας και το κάθε έργο του είναι ένας ξεχωριστός κόσμος, ίσως το κοινό τους θέμα να είναι η διαχρονικότητα και πως συνδυάζουν το χθες στο σήμερα χωρίς να περιορίζονται σε κάποιο άλλο θέμα.

«Το να είσαι αυστηρός με την δουλειά σου είναι η κινητήριος δύναμη για να εξελίσσεσαι.»

Το πιο σημαντικό όμως, είναι η έννοια της έκθεσης των έργων και η ζωντανή τους θέαση. Ανάλογα την διάσταση του έργου αλλάζουν οι λεπτομέρειες και η αίσθηση που σου μεταδίδει.

Είναι εντελώς διαφορετικό όταν βλέπεις ένα έργο σε εξώφυλλο ενός δίσκου και διαφορετικό όταν το βλέπεις μπροστά σου σε έναν μεγάλο πίνακα, όπου και μπορείς να αφεθείς στην ενέργειά του. Ο πίνακας είναι ένας ζωντανός οργανισμός μπροστά σου και σε καλεί να μπεις στον κόσμο του!

Αυτό είναι ένα από τα μειονεκτήματα της νέας εποχής, καθώς πλέον έχει χαθεί η επαφή με τα έργα και μέσω του κινητού του κάποιος μπορεί να δει έναν πίνακα. Έχει χαθεί αυτό το ταξίδι και ελπίζουμε ο Μάξιμος να εμπνεύσει κι άλλους νέους ζωγράφους να τολμήσουν να δημιουργήσουν την δική τους ατομική έκθεση.

Ο πίνακας που δημιούργησε για τους Mournful Moon

Τα εξώφυλλα

Μία από τις δουλειές που τον έχει κάνει γνωστό στο ευρύ κοινό είναι τα εξώφυλλα, τα οποία έχει δημιουργήσει για αγαπημένα συγκροτήματα και έχουν πλαισιώσει αγαπημένες μας μουσικές.

Όλα ξεκίνησαν όταν οι Mass Infection ανακάλυψαν κάποια έργα του, τα οποία είχε κοινοποιήσει ο ίδιος στην σελίδα του στο facebook. Του ζήτησαν λοιπόν ένα από τα έργα του για το εξώφυλλο του δίσκου τους “Shadows Became Flesh”

«Μου αρέσει η κλασική μουσική και η ambient, αλλά αγαπάω πάρα πολύ την metal! Δηλαδή τον σκληρό ήχο, γιατί έχει πάρα πολύ συναίσθημα, είναι πολύ έντονο και με βοηθάει στο να εκφράσω τα δικά μου συναισθήματα.»

«Όταν κυκλοφόρησε ο δίσκος ήμουν στρατό! Συγκεκριμένα ήμουν στην Κω και γυρνώντας στην Αθήνα με άδεια, κυκλοφόρησε ο δίσκος, τον είδε ο Σάκης Τόλης από τους Rotting Christ και ήρθαμε σε επικοινωνία γιατί τότε έψαχνε εξώφυλλο και το ήθελε άμεσα. Μου είπε τι ακριβώς ήθελε και το έφτιαξα! »

Πάντα λένε ότι τα καλύτερα έρχονται εκεί που δεν τα περιμένεις και σε ξαφνιάζουν. Τίποτα δεν είναι τυχαίο! Έτσι ξεκίνησε και ο Μάξιμος να δημιουργεί έργα για εξώφυλλα δίσκων.

Ο πίνακας / εξώφυλλο που δημιούργησε για τους Rotting Christ

Ο ίδιος όμως είναι πολύ αυστηρός κριτής του εαυτού του και των έργων του και δεν θα έδινε κανένα έργο εάν δεν ήταν απόλυτα ικανοποιημένος με το αποτέλεσμα.

«Το να είσαι αυστηρός με την δουλειά σου είναι η κινητήριος δύναμη για να εξελίσσεσαι. Άμα πεις “Όλα καλά”, μένεις εκεί. Άμα πεις “Όχι! Μπορώ να κάνω και κάτι καλύτερο”, τότε εξελίσσεσαι!»

Πάντα βέβαια είναι καλό να αναγνωρίζουμε και τα βήματα που έχουμε κάνει έως τώρα. Να βλέπουμε από που ξεκινήσαμε, πού έχουμε φτάσει κι ύστερα να συνεχίζουμε την πορεία μας.

Τι μουσική ακούει όταν ζωγραφίζει

«Είναι ανάλογα με τα κέφια. Κάτι που με ενοχλεί είναι όταν τελειώνει ένα κομμάτι και με κόβει πάνω στην διαδικασία γιατί πρέπει να επιλέξω άλλο κομμάτι. Είναι ό,τι χειρότερο, οπότε βάζω playlist και ολόκληρα άλμπουμ!»

«Δεν έχω περιορισμούς στην μουσική που θα ακούσω! Άμα κάτι μου κάνει το κλικ και ταιριάξει εκείνη την στιγμή με την διάθεσή μου, το βάζω»

«Μου αρέσει η κλασική μουσική και η ambient, αλλά αγαπάω πάρα πολύ την metal! Δηλαδή τον σκληρό ήχο, γιατί έχει πάρα πολύ συναίσθημα, είναι πολύ έντονο και με βοηθάει στο να εκφράσω τα δικά μου συναισθήματα. Είναι λίγο πάρε δώσε! Ακούω μουσική και εκφράζομαι πάνω στον καμβά!» Κάτι που ακούστηκε και στην φωνή του όταν το είπε!

«Την κλασική μουσική την βάζω όταν έχω να κάνω περισσότερες λεπτοδουλειές. Όταν μπορεί να περάσουν τρεις ώρες, εκεί μπορεί να βάλω κάτι πιο χαλαρό», μας εξηγεί βάζοντάς μας στο κλίμα του ατελιέ του.

«Μπορεί να βάλω ακόμα και ραπ! Δεν έχω περιορισμούς! Άμα κάτι μου κάνει το κλικ και ταιριάξει εκείνη την στιγμή με την διάθεσή μου, το βάζω», καταλήγει.

Η καθημερινότητα ενός ζωγράφου

Με εξαίρεση τα μαθήματα που παραδίδει ο ίδιος και έχουν ένα συγκεκριμένο ωράριο, όλα τα υπόλοιπα είναι ρευστά και τα προγραμματίζει ο ίδιος.

«Γενικά ως ζωγράφος δεν έχεις ωράριο. Αυτό έχει τα θετικά του έχει και τα αρνητικά, γιατί όταν δεν έχεις ωράριο συνήθως όλη σου η μέρα είναι εργάσιμη μέρα. Έχει τύχει να δουλεύω στις 2 τα ξημερώματα», αναφέρει εξηγώντας ότι δεν μπορούσε να αφήσει ένα έργο στην μέση που είχε ξεκινήσει το βράδυ.

«Όταν λειτουργείς χωρίς κανόνες χαόνεσαι! Είναι σαν μια γλώσσα. Η γλώσσα έχει κανόνες. Πως θα κάνεις μια ποιητική αδεία, η οποία σπάει τους κανόνες, χωρίς να ξέρεις τους κανόνες που πρέπει να σπάσεις.»

«Είναι το flow που σε πάει. Αυτό είναι το αρνητικό. Ξυπνάς το πρωί, πρέπει να διαβάσεις. Προσωπικά διαβάζω πολύ. Προτιμώ να διαβάζω τεχνικά βιβλία. Συνήθως διαβάζω συγγράμματα του 16ου αιώνα στα αγγλικά ή στα γαλλικά. Εντωμεταξύ χωρίς να ξέρω γαλλικά, απλά με το google translate», μας λέει και γελάμε!

Έχει τον χρόνο τον προσωπικό για τα δικά του έργα και τον χρόνο που ασχολείται με έργα που του έχουν παραγγείλει. Από εξώφυλλα δίσκων, μέχρι πορτρέτα και άλλα.

The last two oil sketches that I am working on, after re-reading French Academic techniques of the 18-19 th Century

«Έχει πολύ διάβασμα, μελέτη, σχέδιο… Έχει σίγουρα κάποιες ώρες μες την ημέρα που θα πιάσω τα πινέλα και θα κάνω κάποιο study ή θα κάνω κάποιο sketch, ή ένα μεγάλο έργο. Τέλος, έχει πολύ καθαριότητα! Καθαρισμό των πινέλων, της παλέτας… Αυτό ειδικά μου τρώει πολλές ώρες!»

Του αρέσει πολύ να προπονείται πάνω στους αυστηρούς κανόνες της τότε εποχής. Όσο πιο καλά τους γνωρίζει τόσο μπορεί και τους σπάει, ξεπερνώντας τα δικά του όρια και δημιουργώντας χωρίς να τον περιορίζει τίποτα!

«Διαβάζω από τις σκλαβηνίες κανόνες ζωγραφικής, σκέψεις περί τέχνης… Πιο πολύ θέλω η τέχνη μου να επικεντρώνεται σε αυτούς τους άξονες που είναι λίγο πριν από το μοντέρνο, το οποίο έσπασε κάπως τους κανόνες.»

«…Να δω στο παρελθόν, τι έκαναν αυτοί οι άνθρωποι με λιγότερα μέσα από ότι έχουμε εμείς σήμερα. Δεν είχαν ούτε λάμπα να ανάψουν το βράδυ, ήταν με κεριά και δημιουργούσαν τα αριστουργήματα!»

«Όταν λειτουργείς χωρίς κανόνες χαόνεσαι! Είναι σαν μια γλώσσα. Η γλώσσα έχει κανόνες. Πως θα κάνεις μια ποιητική αδεία, η οποία σπάει τους κανόνες, χωρίς να ξέρεις τους κανόνες που πρέπει να σπάσεις. Δεν με γεμίζει το να ζω σε έναν κόσμο με πλήρης απουσία των κανόνων που θεωρεί ότι τα πάντα είναι τέχνη, ακόμα και μια γραμμή, κάτι που μπορεί να συμβεί γιατί ο καθένας μπορεί να πιστεύει ό,τι θέλει.

Ήθελα λοιπόν να το εξελίξω και να το πάω κάπου διαφορετικά. Να δω στο παρελθόν τι έκαναν αυτοί οι άνθρωποι με λιγότερα μέσα από ότι έχουμε εμείς σήμερα. Δεν είχαν ούτε λάμπα να ανάψουν το βράδυ, ήταν με κεριά και δημιουργούσαν τα αριστουργήματα!»

Oil painting study

Beyond Time – Η πρώτη του ατομική έκθεση

Η πρώτη του ατομική έκθεση θα περιλαμβάνει έργα από όλες τους τις περιόδους, ακόμα και μιμήσεις κλασικών έργων που έχει κάνει για να προπονηθεί.

Μία αυτοβιογραφική έκθεση. Σαν να ολοκληρώνεται ένας κύκλος και να δημιουργείται μία αρχή πολλά υποσχόμενη για το μέλλον.

«Το έλεγα πολύ καιρό ότι με το που τελειώσω την σχολή θέλω να κάνω την πρώτη μου ατομική έκθεση. Με πήγε πίσω όλο αυτό με τον κορονοϊό, αλλά ίσως και να ήταν θετικό γιατί σε αυτό το διάστημα δημιούργησα πάρα πολλά έργα, ωρίμασα, πειραματίστηκα», και τώρα είναι πιο έτοιμος από ποτέ!

Είσοδος ελεύθερη
Χώρος: Πολιτιστικό Κέντρο Δήμου Αθηναίων «Μελίνα» – Ισόγειο Αίθουσα «Μελίνα»

Διάρκεια έκθεσης
: Παρασκευή 14 Οκτωβρίου έως Τετάρτη 19 Οκτωβρίου
Εγκαίνια: Παρασκευή 14 Οκτωβρίου στις 18:00

Ώρες λειτουργίας: 
Παρασκευή 14 Οκτωβρίου 11:00-21:30,
Σάββατο 15 και Κυριακή 16 Οκτωβρίου 10:00-15:00,
Τρίτη 18 και Τετάρτη 19 Οκτωβρίου 11:00-19:00,
Δευτέρα κλειστά

Πολιτιστικό Κέντρο Δήμου Αθηναίων «Μελίνα»
Ηρακλειδών 66, Θησείο Ι Τηλ: 210 345 2150
Πλησιέστεροι σταθμοί ΜΜΜ: Θησείο (Ηλεκτρικός Σιδηρόδρομος), Κεραμεικός (Μετρό)

Ακολουθήστε τον Μανώλη Μάξιμο:

Fecebook | Instagram

Συντάκτης: New Generation Radio

Rate it

Προηγούμενο άρθρο

Θέατρο

ΜΠΛΟΥ στο Θέατρο 104 | από το Σάββατο 15 Οκτωβρίου

ΜΠΛΟΥ Πρεμιέρα 15 Οκτωβρίου Σάββατο και Κυριακή  στο Θέατρο 104 Η παράσταση «Μπλου» σε σύλληψη σκηνοθεσία της  Ηρώς Κισσανδράκη είναι εμπνευσμένη από αληθινά γεγονότα και θα κάνει πρεμιέρα στις 15 Οκτωβρίου στο Θέατρο 104. Λίγα λόγια για την υπόθεση: Αμερική. Κεντάκι 1957. Η Λιζ και ο Λουκ Κόμπς, δυο αδέρφια, ζουν απομονωμένοι σε ένα μεταφυσικό γίγνεσθαι στη φάρμα τους εξαιτίας μιας σπάνιας κληρονομικής ασθένειας. Ο κηδεμόνας τους, κύριος Σμιθ, προσλαμβάνει […]

today14 Οκτωβρίου, 2022

Σχολιάστε το άρθρο (0)

Αφήστε το σχόλιό σας

Το email σας δεν θα δημοσιευθεί. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *


[wpens_easy_newsletter firstname="no" lastname="no" button_text="Εγγραφή"]

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

0%